google-site-verification: googlea4d8d2b970e9e981.html

perjantai 13. syyskuuta 2013

THE UNWANTED

Koulunalku ei ollut meille helppo. Aluksi lapsi eksyi väärään seuraan. Minä luin Hesarista artikkelin ja nyökyttelin, ettei väärää seuraa ole. On väärin suhtautuvia aikuisia. Ja sitten koulusta tuli viesti. Vanhemmat palaveriin. Nyt on ongelmia.

Opettajan kanssa istuttiin alas, äidin sydäntä rutisti, isän kädet hikoilivat. Opettaja oli huomannut saman: lapsi oli väärässä seurassa, mikä sai hänet tekemään asioita, joihin hänellä ei selvästi ollut muuten taipumusta, koska ongelmallista käyttäytymistä ei esimerkiksi tunneilla ollut lainkaan ja lapsen oli havaittu yrittävän hillitä ystäviään välitunnin konfliktitilanteissa, hänen oli myös havaittu olevan kauhuissaan kyseisten lasten kielenkäytöstä.

Ahdistus. Miten tällaista ongelmaa hoidetaan? Oliko lapsen leikkiseuran kieltäminen oikein vai väärin? Miten asiasta keskusteltaisiin lapsen kanssa ilman toisten lapsen tuomitsemista ja "huonoksi" leimaamista? Jotain oli joka tapauksessa tehtävä. Istuttiin alas ja keskusteltiin. Miten paljon oli pienen lapsen sydämellä, miten ahdistunut hän oli itse kaveriseurassaan, miten hämmentynyt tilanteesta. Yhdessä totesimme, että oli aika tutustua muihin luokkakavereihin. Että vanhoille voisi sanoa suoraan, että: "Hei, sä käyttäydyt hölmösti. Rauhoitutaan ja pelataan yhdessä vaikka jalkapalloa tai sitten mä menen leikkimään muualle."

Tänään meillä oli leikkimässä kaksi koulukaveria. Uusia kavereita. Niiden sanavarastoon ei kuulunut neekeri tai homo. Ne huusivat kyllä ja kinastelivat, mutta eivät sylkeneet tai uhonneet. Paistoin amerikkalaisia pannukakkuja ja keitin hilloa mökiltä keräämistämme vadelmista. Ja olin suunnattoman onnellinen. Lasten pomppiessa koulutietä edellä meillepäin reput keikkuen ja innoissaan puhellen, räpyttelin silmistäni kyyneleitä, jotka pulppusivat rinnassa poreilevasta onnentunteesta. Ja helpotuksesta. Leikki-ikäisen on ok leikkiä sen kaverin kanssa, jolla on lyhyt temperamentti - joka nappaa hiekkalapion kädestä, ehkä jopa pamauttaa sillä päähän. Alakouluikäiselle se on liian suurin risti kannettavaksi. Liian suuri vastuu yrittää näyttää esimerkkiä. Vanhemmat ovat liian kaukana ohjaamaan ja puuttumaan, nappaamaan lapion kädestä ja näyttämään mallia. Ei ole 7 -vuotiaan asia ohjeistaa toista, miksi homo ei ole sovelias haukkumasana. Hiekkalaatikkoleikit ovat ohitse, koulunpihalla vallitsee aivan uusi dynamiikka.

Nyt meillä on pitkästä aikaa onnellinen ekaluokkalainen. Hänen naurussaan ei ole kireyttä. Tänä iltana hän ei ole väsynyt ja kärttyinen. Minä olen suunnattoman onnellinen äiti. Hän näyttää suunnattoman onnelliselta pojalta.

Ja silti palaan miettimään näitä entisiä kavereita. Voisinko minä sittenkin tehdä jotain? Sydäntäni rutisti, kun mieheni kertoi aktiviteettipäivän jälkeen toisen pojista olleen paikalla ilman vanhempaa, ilmoittaneen omaksi lempparikseen tässä maailmassa yhdinpommit ja itkenyt, koska kengät olivat liian pienet ja jalkaa puristi, eikä osallistunut yhteisiin leikkeihin, vaikka mieheni kuinka yritti pyytää mukaan, vaan juoksi ympäriinsä sekapäisenä. Kuka voi auttaa? Kuka on tukena ja esimerkkinä tälle lapselle? Kuka hankkii hänelle sopivat kengät? Kuka antaa hänelle huomiota niin, ettei hänen tarvitse huudella homoista, neekereistä ja yhdinpommeista? Kuka auttaa epätoivottua leikkikaveria?

Ensi viikolla lapseni saa kutsua tämän pojan kylään. Palataan takaisin hiekkalaatikolle. Minä valvon. Minä ohjaan leikeissä. Nappaan ilmasta sen homon ja neekerin, pysäytän kesken kaiken ja kerron miksi. Tiedän, että tuskin voin vaikuttaa asiaan paljon, mutta jos edes vähän. Sillä joskus se vähäkin saattaa riittää yllättävän pitkälle ja on ainakin enemmän kuin ei yhtään.

15 kommenttia:

  1. Onneksi opettaja oli tilanteen tasalla ja homma lähti selviämään. Te olette kyllä upeita, että annatte aikaanne myös pienelle joka sitä kaipaa. Niinhän se on, että kasvattamaan tarvitaan koko kylä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen kyllä mielettömän tyytyväinen opettajan reagointiin! On mahtavaa, että asioiden ei annettu luisua pidemmälle. Ja en tiedä, olemmeko upeita, mutta mä uskon, että tämä opettaa pojallekin monia tärkeitä asioita elämästä. Että empatia ja suvaitsevaisuus ovat monesti yksisuuntainen tie, mutta kärsivällisyydellä se toinenkin kaista on mahdollista saada vetämään ;)

      Poista
  2. Meillä on koulun alkuun vielä pitkä aika mutta siltikin näitä asioita tulee mietittyä jo nyt...Ihanaa että kaikki tuntuu nyt olevan parhain päin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä stressasin ennen koulunalkua kahta asiaa: kiusataanko tai kiusaako. Jotenkin ei tullut mieleenkään, että koulusta napattaisiin seuraan ystäviä, joiden kanssa olisi hauska vain sekoilla välitunnilla (mihinkään kovin "pahaan" poika ei siis ole osallistunut, yleiseen riehuntaan ja opettajien karkuun juoksemiseen, näillä kahdella muulla on sitten ollut ns. suurempia ongelmia kautta linjan). Aika nopeasti havaittiin, että vähän "vääränlaista" seuraa oli, kun lapsi alkoi kotona kauhistella, miksi kaveri haukkuu toisia homoksi tai neekeriksi, kun eihän niin voi tehdä ja eihän homo ole haukkumasana. Tuosta välituntiriehunnasta kuultiin vasta siinä vaiheessa, kun opettaja otti yhteyttä. Ja hyvä että otti jo varhaisessa vaiheessa. Lapsi oli isoa taakkaa kantanut, kun oli murehtinut ja stressannut, tehnyt väärin ja samalla yrittänyt estää toisia tekemästä väärin, ollut peloissaan ja samalla jollain tasolla ihaillut koviskäytöstä, jolla toiset itselleen roolia pihalla ottivat.

      Poista

  3. Olenkohan jättänyt viestiä tänne vielä kertaakaan? No nyt tulee se ainakin korjattua.

    Tosi hyvä kirjoitus tämä! Samaisen hesarin artikkelin lukeneena (ja siitä pitäneenä) olen kyllä kanssasi ihan samaa mieltä siitä, että alakoululaiset ovat liian pieniä hoitamaan yksin sosiaalisia suhteitaan ja etenkin kantamaan vastuuta koko ryhmän tekemisistä. Onneksi koulukin reagoi tilanteeseen noin nopeasti! Hyvää koulutaipaleen jatkoa ekaluokkalaiselle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On kyllä hurjaa, miten suuri vastuu pienille harteille koulun alettua lasketaan... Onneksi meillä näyttäisi tilanne ratkenneen parhain päin. Näiden toisten poikien sekoilu sen kuin jatkuu, täytyy vain toivoa, että he saavat jostain tarpeellista tukea koulunkäyntiin. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että koko luokka kärsii, kun sekoilu on sen sorttista tuntienkin aikana :(

      Kiitos toivotuksista! Ekaluokkalainen on kyllä ollut todella innoissaan koulusta ja kaiken uuden oppimisesta. Englanti ja matematiikka ovat ne lempparit, liikunnan lisäksi. Tottakai :)

      Poista
  4. Mahtavaa, että teillä riittää voimavaroja ja aikaa myös toisista lapsista huolehtimiseen! Sellainen juttu tuli mieleen, että mikäli tuon lapsen tilanne todella huolestuttaa, kannattaa harkita lastensuojeluilmoituksen tekoa. Kynnystä sen tekemiseen on nykyään madallettu, riittää että lapsesta on herännyt huoli. Ilmoituksen voi tehdä myös nimettömänä.

    Tuon tekeminen saattaa ensiksi ajateltuna kuulostaa rajulta, mutta parhaimmillaan siitä saattaa olla todella suuri hyöty lapselle ja myös hänen perheelleen. Aina huoltajat eivät vaan jaksa hakea apua, vaikka ehkä kannattaisi. Se, miten lastensuojelu puuttuu tilanteeseen, vaihtelee tapauskohtaisesti. Lasta saatetaan esimerkiksi ohjata "kaduilta maleksimasta" harrastusten pariin, jotka sosiaalitoimi (ainakin meidän kaupungissa) kustantaa. Aina toimintaan kuuluu myös keskustelua solmujen avaamiseksi, mietitään tarvitsevatko vanhemmat hengähdystaukoa esim. lastenhoidon puolesta.

    Toki myös lapsen opettajalla on virkansa puolesta velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus huolestuessaan tilanteesta, mutta ammatttini kautta on tullut havaittua, että mitä useampi taho ilmoituksia tekee, sen rivakammin asiaan puututaan. En nyt välttämättä lähde sitä arvioimaan, mikä on tilanne tässä tapauksessa, mutta halusin vain kertoa näistä jutuista, jotta tarpeen tullen tuo kyseinen lapsi saattaisi saada tarvitsemaansa apua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikäli huoli tästä kasvaa, kunhan näen lasta enemmän ja kasvotusten, niin silloin ehdottomasti harkitsen myös lastensuojeluilmoitusta. Tiedän, että opettaja on keskustellut äidin kanssa, joten siltä suunnalta ollaan varmasti myös tuntosarvet herkkinä. Voihan esim. olla, että lapsi on reagoinut koulun alkuun näin vahvasti. Että hakee huomiota ja omaa paikkaansa rajuin ja kyseenalaisin keinoin, koska on uudessa tilanteessa, joka jännittää. Ja kuten mieheni eilen illalla totesi, voihan olla, että lapsi on aamulla itse pukiessaan laittanut liian pienet kengät erehdyksessä jalkaan. Tämä on yksi suuri syy siihen, miksi haluan kutsua lapsen meille leikkimään. Mielestäni on tärkeää katsoa, onko aihetta huoleen enemmän vai vähemmän, toivottavasti jälkimmäistä.

      Poista
    2. Juuri näin, fiksuja ajatuksia sulla tässä(kin) asiassa!

      Poista
    3. Kiitos myös hyvistä neuvoista ammattinäkökulmasta :)

      Poista
  5. Hyvä kirjoitus ja kauniisti ajateltu pyytää ei-toivotumpikin kaveri kylään. Omakin sydän hajoilee välillä näiden lasten takia, joille ei ole ne parhaat kortit sattuneet elämän pelikortteja jaettaessa. Kaikkea hyvää teidän pojan koulutielle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos toivotuksista, eiköhän tämä tästä mene vain paremmin ja paremmin nyt kun alkuhankaluudet on taklattu :)

      Poista
  6. Hyvä ja paljon ajatuksia herättävä kirjoitus. Vanhempana olen todella iloinen että teidän kaltaisia aikuisia on olemassa - vaikka omat lapset nyt ehkä ovatkin varsinaisia herranterttuja (;)), niin teini-iässä asia voi muuttua ja heistä tulla todellisia unwanted-kavereita vaikka kaikkensa tekisi. Tuolloin kaltaisenne kaverin vanhemmat olisivat kultaakin kalliimpia.

    Hyvää jatkoaesikoisen koulutielle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on kyllä aivan totta, että ikinä ei voi tietää, milloin oma lapsi on mahdollisesti tuossa asemassa. Kasvaminen kun on täynnä vaiheita ja välillä ns. "hyväkin" lapsi, jonka kotona kaikki on hyvin ja jonka vanhemmat yrittävät kaikkensa ja jolla rakkautta riittää, voi käydä läpi hyvin rankkoja koetuksia ja se olisi hyvä kaikkien vanhempien muistaa. Joskus reagointi elämänmuutoksiin voi olla hyvinkin rajua ja epäluonteenomaista - olisi kamala ajatella, että se pahimmillaan vaikuttaisi hyvinkin kauaskantoisesti, mikäli kaverit alkaisivat hylkiä vanhempiensa mielipiteiden ja pelkojen vuoksi.

      Poista
  7. Olipa helpottavaa lukea tämä juttu. Minullakin on ekaluokkalainen poika, joka on alkanut hölmöilemään varsinkin välituntisin. Opettaja kehui poikaa ihanaksi ja fiksuksi pojaksi, mitä hän onkin, mutta kuten yhdessä totesimme, hän heittäytyy usein pellen rooliin hakiessaan kavereiden hyväksyntää ja peitellessään epävarmuuttaan. Hän on täysin kavereiden vietävissä ja nämä kaverit ovat ikävä kyllä juuri tuollaisia mistä kerroit. Onneksi meilläkin on fiksu ope ja hän otti ajoissa asian esiin. Juttelimme pojan kanssa, että hänen ei todellakaan ole pakko mennä mukaan tuollaisiin juttuihin ja että hän voisi ehdottaa jotain muuta leikkiä. Jos kaverit jatkavat hölmöilyä, hän voi vaihtaa seuraa, sillä onneksi luokalla on muitakin kavereita, jotka hyväksyvät poikani kaveriksi ilman typeriä temppuja.

    VastaaPoista

Suositut tekstit